Nyheter
Det siste fra ULVIS
Lions Club Askøy overrasket Remi Krognes, ULVIS styreleder, med en sjekk på 10.000 kr.

Vi i ULVIS er utrolig glad for bidraget fra Lions Club på Askøy. Disse pengene vil gi oss mulighet til å kjøpe inn fritidsutstyr og arrangerer flotte turer med ungdom :)

Tusen, tusen takk!

Lions Club Askøy Facebook side

På togstasjonen i Bergen - snart på vei til Finse.

ULVIS som prosjekt startet med en tanke om å sykle rallarveien med ungdommer som fortjente det, som ønsket det og som kunne ha utbytte av det. Sykkelturen på rallarveien markerer slutten på det første gjennomførte årshjulet i ULVIS. Det har vært et fantastisk år, der vi har blitt kjent med mange flotte ungdommer fra Askøy. Gjennom ulike aktiviteter og turer har vi og ungdommen forberedt oss til Norges vakreste sykkeltur langs Rallarvegen. Endelig var det tid for å sykle Rallarvegen!

Turen på Rallarvegen fra Finse til Flåm ble gjennomført med fire voksne frivillige fra ULVIS og 8 spreke og flinke ungdommer i den kategorien som gir oss voksne håp for fremtiden. Sykkelturen ble delt opp i tre deler; Sykkeltur Finse – Nedre Grøndalsvatnet (fredag), Campdag ved Nedre Grøndalsvatnet (lørdag) og Sykkelturen fra Nedre Grøndalsvatnet - Flåm (søndag).

Sommer i Kollevågen
Sommer i Kollevågen. Foto: Hildegunn Strømmen.

Søndagen var regnfull, men det satte ikke en stopper for en knall sommerdag i Kollevågen! Det ble volleyball, fotballgolf, konkurranser og andre leker sammen med en kjekk gjeng med ungdom. Dagen ble avsluttet med grilling 😉

Takk for en flott "sommer"dag!  Nå gleder vi oss til å se hele gjengen igjen på Rallarvegen til helgen 😀

Bilde av Skarvøygjengen samlet rundt bålet. Fotograf: Kim-Ruben Askeland

Turen til Skarvøy var en fantastisk opplevelse for både ungdom og frivillige.

Lørdag var været var nydelig - Sol på dagen og måneskinn på kvelden - Ekte sommer! Ungdommene møtte opp i båthavnen på Herdla. Fra havnen padlet vi kano til den historiske øyen fra krigens dager. Etter en times tid kom vi i land, hvor vi satte opp telt og rigget til leiren. Ungdomen måtte stå for oppsett av egne telt. Når teltene og leiren var ferdig, var det klart for matlaging. I mens noen laget mat, plukket andre plast i fjæren. Det er viktig å gjøre ungdommen bevisst på miljøet og hvilke skader forsøpling har på miljøet både i havet og på land.

Etter en god porsjon med nydelig suppe, med godt brød til, var det tid for fiske i fra kano og båt. Etter en økt på sjøen hadde vi landet 10 fisk. Ungdommene måtte selv stå for sløyingen av fisken - Noe de mestret veldig bra! Nå var det tid for nytt måltid og lapskaus skulle lages. Alle var med på å skrelle og kutte grønnsaker og kjøtt. Etter maten spilte vi kanonball. Skarvøy er en spennende og historisk øy. Her er det mye å se på, bunkerser, kanonfester og andre krigsminner. På kvelden ble det grilling av pølser og fisk som vi hadde fått. Seinere var det bålkos med musikk og sang. Ungdommene fikk hugge veden selv. Etter at mørke hadde lagt seg, var det tid for gjemmespill. Noen av ungdommene fikk på seg refleksvest før de gjemte seg, de andre brukte lommelykt for å finne de. En utrolig spennende lek i mørke, spesielt på en øy med mange spennende gjemmesteder. Når leken var over, gikk en glad og sliten gjeng til teltene for natten.

Dagen etter våknet vi til ekte ruskevær, vind og regn! Alle hjalp til med å rigge ned leiren i full fart. Grunnet vær og vind, bestemte vi oss for å la kanoene ligge å frakte alle med båt til fastlandet.

Selv med en litt ruskete avslutning på turen, var det en fornøyd og sliten gjeng som reiste hjem! Dette har vært en fantastisk tur til Skarvøy med mye moro og fine opplevelser.